Owren brukte definisjonen til Lund(2015):"Mobbing er handlinger av barn og/eller voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning”.
Voksne på skolen, ansatte i bydelen og en elev fra elevrådet deltok. Foresatte fra FAU og klassekontaktene var også invitert. Initiativet kom fra skolens miljøutvalg.
Spørsmål vi stilte oss selv var for eksempel: Hva må vi endre her oss oss for at elevene skal få det bedre og hva må vi endre ved oss selv? Hvordan ser situasjonen ut dersom vi inntar et elevperspektiv, foreldreperspektiv, lærerperspektiv eller ledelsesperspektiv? HVa legger vi på Frydenberg i begrepet nulltoleranse? Hva må vi endre her oss oss for at elevene skal få det bedre og hva må vi endre ved oss selv?
Hvis vi ikke ser på oss selv som en del av løsningen i arbeid mot mobbing, så er vi en del av problemet. Alle voksne må til i fortsatt felles innsats for å få til et inkluderende miljø på Frydenberg skole og i arbeide med å gi mening til begrepet nulltoleranse.
VI setter pris på verdifulle innspill fra ombudet som kan gjøre oss enda bedre i arbeidet med å skape et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.