Innovasjonscamp 2017

Innovasjonscamp er en idékonkurranse for elever, og en læringsmetode for kreativitet og nyskaping. I løpet av tre dager har elevene levert den best mulige løsningen på en reell utfordring gitt av en ekstern oppdragsgiver.

Årets oppdrag hadde tema "Grønt og genialt", oppdragsgiver var Miljødirektoratet. Elevene har, under veiledning fra lærere og foreldre, jobbet i grupper med å utviklet ett produkt eller en tjeneste for bedre klima og miljø.

Kim Østberg Larsen fra UE har hjulpet oss med å arrangere Innovasjonscampen. Han hadde en felles motivasjonsøkt for elevene og bidro sammen med Lene Røysland fra Opprop Tveten og Rådgiver Karoline Hanssen i årets jury. Flere foreldre fra 9. trinn stilte også som veiledere under campen.

Årets vinnere er:

Beste innovasjon: 9A – Hedda, Ida og Mette-Marie "Miljømat" – En app for å hindre matsvinn, hvor butikker legger inn og selger billige varer som de er i ferd med å kaste, kan legge inn årsak, for eksempel gått ut på dato, du kan søke opp butikker, varer, lese anmeldelser. Gjennomtenkt produkt, sammenlignet med andre produkter på markedet (eksisterende app for "dumpsterdiving"), markedsføres på sosiale media. Målgruppe studenter og unge voksne med dårligere råd. Butikker kan ansette ungdom og ha arbeidspraksis via NAV for å få billig arbeidskraft.

Beste presentasjon: 9F – Francisca, Johanne, Abdi, Iver, Angelo S og Nicolas. "Fresh Storage" – Kjøleskap med ulike avdelinger for ulike matvarer som krever ulik temperatur, for å hindre matsvinn. Kjøleskapet har en skjerm hvor du legger inn hvilke matvarer du legger i kjøleskapet og gir beskjed om når varene er i ferd med å gå ut på dato. Kan også kobles til mobilen. Gruppen har tenkt på finansiering og hvordan det kan produseres, innbytteordning av gammelt kjøleskap. Fin logo og grundig gjennomtenkt presentasjon.

Gratulerer til vinnerne og takk til elever, lærere og samarbeidspatnere som gjorde det mulig å gjennomføre årets Innovasjonscamp!