Hovedseksjon

Strategisk plan

Skolens visjon: Vekst for fremtiden

 

Fra høsten 2024 har Frydenberg vært en del av et prosjekt om inkluderene undervising- satsingen Fellesskapende didaktikk. Skolen ønsker gjennom prosjektet å arbeide med å øke elevenes motivasjon og mestring, skape et raust og trygt skolemiljø og øke elevnærværet.

Beskrivelse av skolens viktigste utfordringer i perioden

Frydenberg skole sett at flere elever har et svært høyt skolefravær.  Et viktig tiltak for å redusere fravær er Nærværsteam.  Miljøarbeiderne har et særlig ansvar for å arbeide målrettet både med enkeltelevers trivsel og skolens læringsmiljø i og utenfor undervisningstid. 

 

Det er skolens rådgiver som underviser elevene på 10. trinn i faget Utdanningsvalg. Alle elevene får også individuell veiledning før innsøking på videregående. Vi vet at rådgivningen på skolen, venners valg og råd fra familien har stor betydning for hvilket valg elevene gjør.

Frydenberg skole har identifisert arbeidet med å redusere skolefravær som en viktig faktor for at flest mulig elever skal lykkes med å gjennomføre videregående opplæring. Elever som er på skolen, som har venner på skolen, som trives sammen med lærerne på skolen, som opplever mestring på skolen, vil være godt rustet og ha nødvendig motivasjon for å lykkes på videregående skole.

Elevenes motivasjon har sammenheng med opplevelse av mestring og læring. Økt tilstedeværelse i undervisning, relevant lærestoff og nyttige tilbakemeldinger og fremovermeldinger fra lærerne vil øke elevenes mestring. Lærerne på Frydenberg bryr seg om elevene og er gode på å skape relasjoner til dem. Fra elevrådet får rektor jevnlige tilbakemeldinger fra elevene om forhold ved skolen som er viktige elevene. Et av områdene som Frydenberg skole ønsker å arbeide med de neste årene er å involvere mer i utviklingen av skolen.

Skolen prioritert å øke ressursen til kontaktlærerfunksjon for å kunne gi elevene våre en tettere oppfølging. I tillegg har skolen brukt ekstra ressurser i kjernefagene norsk, matematikk og engelsk for å kunne gi god tilpasset opplæring i heterogene elevgruppe.

Skolen prioriterer tiltak som gir elevene opplevelse av mestring, økt motivasjon og økt tilhørighet. Særlig viktig vil vet være å videreføre og utvikle samarbeidet med bydel Grünerløkka og etablere et liknende samarbeid med bydel Bjerke. For skolen er det viktig å kunne samarbeide tett med aktører i nærmiljøet til alle elevene på skolen; gi elevene på de laveste nivåene på nasjonale prøver positive mestringsopplevelser gjennom tilpassede regne- og lesekurs og lykkes med å øke elevnærværet.

 

Du kan lese mer om skolens satsingsområder ved å følge denne lenken.